Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2012

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ


Το άρθρο  είναι  αναπαραγωγή   από την ιστοσελίδα   http://www.infokids.gr

Το περιβάλλον του διαβάσματος είναι πολλές φορές εύκολο να αλλαχθεί χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια. 
 Φωτισμός – O Καλός φωτισμός αποτελεί την πρώτη αλλαγή που θα χρειαστεί να κάνουμε. Ο λάθος φωτισμός μπορεί να φέρει κούραση και να επηρεάσει την απόδοση σου στο διάβασμα. Διάλεξε ένα φως που να μην δημιουργεί σκιές & έντονες αντιθέσεις. 
 Εξαερισμός- στο δωμάτιο σου θα χρειαστεί να προσέχεις δύο πράγματα: Τον καθαρό αέρα & τη σταθερή θερμοκρασία. 
 H Θέση που κάθεσαι – Η θέση που θα κάθεσαι θα πρέπει να μην είναι πολύ άνετη (μην σε πάρει ο ύπνος) άλλα ούτε και άβολη. Διάλεξε μία μέτρια (κατά προτίμηση ανατομική) καρέκλα και μη διαβάζεις στο κρεβάτι.
 Η στάση του σώματος – Προσπάθησε να μην βάζεις το κεφάλι σου μέσα στο βιβλίο αλλά και μην κρατάς το βιβλίο μακρυά από σένα. Και στις δύο περιπτώσεις η κούραση θα σε αποθαρρύνει σύντομα.
 Εξωτερικές ενοχλήσεις – Οι πιο σημαντικές ενοχλήσεις είναι αυτές που μπορείς να δεις και να ακούσεις. Παρόλο που μπορεί να απολαμβάνεις να διαβάζεις με μουσική ή με ανοιχτή τηλεόραση έχε υπ΄όψη σου ότι οι έρευνες έχουν αποδείξει ότι γινόμαστε παραγωγικοί και αποτελεσματικοί όταν ασχολούμαστε με ένα πράγμα τη φορά.
 Κάνε διαλείμματα- όχι πολύ μικρά αλλά ούτε και πολύ μεγάλα . Ένα τέταρτο είναι αρκετό. Μη διαβάζεις αν δεν έχει περάσει ένα διάστημα μεταξύ 30 -90 λεπτών από το φαγητό.
Η αξία του προγράμματοςΠριν ακόμα ξεκινήσεις να διαβάζεις, χρειάζεται να βάλεις ένα πρόγραμμα. Αν δεν έχεις ένα πρόγραμμα ή πλάνο δεν θα μπορέσεις να αξιολογήσεις τα προβλήματα που προκύπτουν από το διάβασμα ή ίσως το πολύ φορτωμένο σου πρόγραμμα. Όλα θα φαίνονται βουνό. Φτιάξε ένα πρόγραμμα που να καλύπτει τις ανάγκες σου και το σπουδαιότερο από όλα, ακολούθησε το.
Το πρόγραμμα σώζει χρόνο (για τις υπόλοιπες δραστηριότητες σου)
Όλα τα προγράμματα φτιάχνονται με το σκεπτικό ώστε να είναι αποδοτικά και βοηθητικά ως προς τα εσένα. Αυτό σημαίνει ότι ίσως χρειαστεί να αλλάξεις τον προγραμματισμό σου , αν δεις ότι αυτός δεν σε εξυπηρετεί. Δοκίμασε & κάνε λάθη. Πειραματίσου & θα βρεις αυτό που ταιριάζει σε σένα.
Πότε να διαβάσεις
Όταν είσαι ξεκούραστος/η , ευδιάθετος/ η και το έχεις προγραμματίσει. Το διάβασμα της τελευταίας στιγμής πριν το μάθημα είναι συνήθως χάσιμο χρόνου και δεν αποδίδει παρά μόνο στιγμιαία.
Δεξιότητες σκέψηςΌλοι έχουμε δεξιότητες σκέψης αλλά λίγοι από εμάς τις χρησιμοποιούμε συνειδητά και αποτελεσματικά. Οι δεξιότητες αυτές χτίζονται με την επανάληψη.  Ρώτα τον εαυτό σου, τι θέλει να πει το κείμενο που διαβάζεις, συζήτησε με έναν συμμαθητή σου και μοιραστείτε τις σκέψεις σας γύρω από αυτά που διαβάζετε. Δες μια ταινία που να έχει παρόμοιο θέμα. Ρώτησε τους καθηγητές σου. Τους γονείς σου. Με το πέρασμα του καιρού θα έχεις αναπτύξει κριτική σκέψη και αυτό θα επηρέασει όλους τους τομείς στη ζωή σου.
Αξιολόγηση - Δες την γενική εικόνα του μαθήματος ΠΡΙΝ το διαβάσεις με λεπτομέρεια. Φαντάσου ότι κοιτάς ένα χάρτη για να πας ένα ταξίδι. Αν δεν ξέρεις την περιοχή, το να κοιτάξεις έναν χάρτη αποτελεί τον καλύτερο τρόπο να ξεκινήσεις.
Ερωτήσεις – Κάνε ερωτήσεις για να πάρεις απαντήσεις. Οι ερωτήσεις που θα σε διευκολύνουν. Χρησιμοποίησε τον ακόλουθο τρόπο: «Τι», «Γιατί», «Πώς», «Πότε», «Ποιος» & «Πού». Κάνε αυτές τις ερωτήσεις στον εαυτό σου καθώς διαβάζεις – θυμήσου στόχος του διαβάσματος είναι η κατανόηση. Τα σημεία που σου κάνουν εντύπωση είναι αυτά που είναι εύκολο να θυμηθείς. Αφιέρωσε χρόνο για τα υπόλοιπα.
Διάβασε – Διάβασμα δεν σημαίνει ανάγνωση ενός κειμένου. Διάβασε ενεργά. Μην αποφεύγεις τους πίνακες, ή τις υποσημειώσεις του βιβλίου. Πολλές φορές θα πάρεις πληροφορίες από αυτά που μέσα στο κείμενο σου δεν υπάρχουν. Σταμάτα όταν νιώθεις ότι έχεις κατανοήσει ότι διαβάζεις. Μην διαβάζεις δυνατά στον εαυτό σου. Αντίθετα από ότι πιστεύεται , δεν βοηθά στην καλύτερη κατανόηση και προσθέτει χρόνο στο διάβασμα σου.
Εξιστόρησε – Όταν εξιστορείς , σταματάς να διαβάζεις και προσπαθείς να ανακαλέσεις τι έχεις διαβάσει. Προσπάθησε να θυμηθείς τους τίτλους, τη γενική ιδέα, και τους πίνακες που περιέχει το κείμενο. Προσπάθησε να αναπτύξεις μια γενική ιδέα πάνω σε ότι έχεις διαβάσει και βάλε δικά σου λόγια και ιδέες. Προσπάθησε να συνδέσεις αυτά που διάβασες με αυτά που ήδη ξέρεις. Με αυτόν τον τρόπο η μνήμη σου θα γίνει καλύτερη και θα βοηθηθείς όταν γράψεις τεστ.
Αναθεώρησε – Η αναθεώρηση είναι μια αξιολόγηση του τι έχεις καλύψει μέχρι εκείνη την ώρα. Στην ώρα της αναθεώρησης ανέτρεξε στις σημειώσεις σου και βρες τα σημεία τα οποία πιστεύεις ότι δεν έχεις καταλάβει καλά. Βρες τα δυνατά σημεία σου και ελαχιστοποίησε τις αδυναμίες σου. Ο καλύτερος χρόνος για την αναθεώρηση είναι όταν έχεις τελειώσει το διάβασμα σου. Μην περιμένεις να έρθει η περίοδος των εξετάσεων . Πριν τις εξετάσεις θα χρειαστεί να κάνεις μία γενική αναθεώρηση πολλών μαθημάτων ή κεφαλαίων και η δουλειά σου θα είναι σαφώς λιγότερη αν έχεις μέχρι τότε οργανωθεί σωστά.
Εξετάσεις (Μερικά tips για την ώρα των γραπτών εξετάσεων)
ΑξιολόγησεΑξιολόγησε το συνολικό γραπτό που έχεις μπροστά σου. Σιγουρέψου ότι έχεις καταλάβει καλά (πράγμα το οποίο σημαίνει ότι έχεις διαβάσει) τις ερωτήσεις. Ακόμα και αυτές που σου φαίνονται εύκολες. Όταν διαβάσεις τις ερωτήσεις, διάβασε της μια φορά ακόμα!
Απάντησε τις εύκολες ερωτήσεις πρώταΗ καλύτερη στρατηγική είναι απαντήσεις που για σένα είναι εύκολες. Αν ξεκινήσεις από τις δύσκολες , μπορεί να μην σου μείνει χρόνος να συμπληρώσεις ότι ήδη γνωρίζεις η απλά να χάσεις το κουράγιο σου.
Βρες τις λέξεις κλειδιάΜάθε να αναγνωρίζεις τις λέξεις κλειδιά ενός κειμένου. Ξεκίνα να αναπτύσσεις τις ιδέες γύρω από τα σημεία κλειδιά που σου δίνονται.
Ξαναδιάβασε το γραπτό σου
Ξαναδιάβασε το γραπτό σου πριν το δώσεις. Διάβασε προσεκτικά τι έγραψες, κάνε τις απαραίτητες διορθώσεις και προσπάθησε να παραδώσεις ένα καθαρό – ευανάγνωστο γραπτό. Μουτζούρες, πολλά σβησίματα ή μια κόλλα γεμάτη διορθώσεις δεν βοηθά.
Καλή επιτυχία!
Η Νάνσυ Ψημενάτου είναι Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, www.understanding-self.gr

Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2012

ΣΥΝΗΡΗΜΕΝΑ ΣΕ -ε ω -ῶ


ΤΑ  ΣΥΝΗΡΗΜΕΝΑ ΣΕ  -ε ω    -ῶ :              


2η τάξη: όσα έχουν χαρακτήρα ε           
              ποιέω > ποι

ε + ο = ου ε + ε = ει

ε + μακρό φωνήεν = μακρό φωνήεν

ε + δίφθογγος = δίφθογγος                                                               

ε + ο   = ου    
ε + ω  = ω
ε + ῃ   = ῃ
ε +ει   = ει

ε + ε    = ει
ε + η =   η 
ε + οι =  οι
ε + ου  = ου

 το ε με μακρόχρονο φωνήεν ή δίφθογγο συναιρείται στο ίδιο μακρόχρονο φωνήεν ή δίφθογγο) .
  ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ   ΦΩΝΗ
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
ΕΥΚΤΙΚΗ
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚ
ΑΠΑΡΕΜΦΑΤ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ποι-
ἐ-ποί-ουν
ποι-
ποι-οῖμι

ποι-εῖν
ποι-εῖς
ἐ-ποί-εις
ποι-ῇς
ποι-οῖς
ποί –ει
ΜΕΤΟΧΗ
ποι-ε
ἐ-ποί-ει
ποι-
ποι-οῖ
ποι-είτω
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ποι-οῦμεν
ἐ-ποι-οῦμεν
ποι-ῶμεν
ποι-οῖμεν

ποι-ῶν  
ποι-εῖτε
ἐ-ποι-εῖτε
ποι-ῆτε
ποι-οῖτε
ποι-εῖτε
ποι-οῦσα  
ποι-οῦσιν
ἐ-ποί-ουν
ποι-ῶσιν
ποι-οῖεν
ποι-ούντων
ποι-είτωσαν
ποι-οῦν


  
τα συνηρημένα ρήματα σε  -εω    σχηματί ζουν τους υπόλοιπους χρόνους
κατά τα βαρύτονα φωνηεντόληκτα, αφού προηγ ουμ ένως τρέψουν το
χαρακτήρα τους -ε- σε -η-,
π.χ. ποιέω, ποιῶ — ποιή-σω, ἐποίη-σα, πεποίη-κα κ.λπ.


ΜΕΣΗ   ΦΩΝΗ

ΟΡΙΣΤΙΚΗ
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
ΕΥΚΤΙΚΗ
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚ
ΑΠΑΡΕΜΦΑΤ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚ
ΕΝΕΣΤΩΤΑ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ποι-οῦμαι
ἐ-ποι-ούμην
ποι-ῶμαι
ποι-οίμην

ποι-εῖσθαι
ποι-ῇ
ἐ-ποι-οῦ
ποι-
ποι-οῖο
ποι –οῦ
ΜΕΤΟΧΗ
ποι-εῖται
ἐ-ποι-είτω
ποι-ῆται
ποι-οῖτο
ποι-είσθω
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ποι-ούμεθα
ἐ-ποι-ούμεθα
ποι-ώμεθα
ποι-οίμεθα

ποι-ούμενος 
ποι-εῖσθε
ἐ-ποι-εῖσθε
ποι-ῆσθε
ποι-οῖσθε
ποι-εῖσθε
ποι-ουμένη 
ποι-οῦνται
ἐ-ποι-οῦντο
ποι-ῶντο
ποι-οῖντο
ποι-ούσθων
ποι-είσθωσαν
ποι-ούμενον

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

τα ρήματα σε –εω με μονοσύλλαβο θέμα συναιρούνται μόνο όταν μετά τον χαρακτήρα –ε- του θέματος ακολουθεί κατάληξη σε –ε ή –ει.
Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις κλίνονται χωρίς να συναιρούνται

    ΡΗΜΑ  :   ΠΝΕΩ

Ορισ. Ενεστ : πνέω- πνεῖςπνεῑ - πνέομεν – πνεῖτε-πνέουσι(ν)

   Παρατ:    ἔπνεον- ἔπνεις -ἔπνει- ἐπνέομεν-ἐπνεῖτε-ἔπνεον

Υποτ  Ενεσ :    πνέω-πνέης-πνέη-πνέωμεν-πνέητε-πνέωσι(ν)

Ευκτ   Ενεσ :   πνέοιμι- πνέοις-πνέοι-πνέοιμεν-πνέοιτε-πνέοιεν
Προσ. Ενεσ :  -                πνεῑ - πνείτω-  -                πνεῖτε- πνεόντων, πνείτωσαν   
Απαρ  Ενεσπνεῖν

Μετοχή Ενεστ :    πνέων-πνέουσα-πνέον.



ΡΗΜΑ   :    ΔΕΩ
το ρήμα δέω= έχω ανάγκη            Μέση Φωνή

Ορισ. Ενεστ : δέομαι- δέει, δέῃ - δεῖται- δεόμεθα- δεῖσθε- δέονται

Παρατ: ἐδεόμην- ἐδέου - ἐδεῑτο- ἐδεόμεθα-ἐδεῖσθε- ἐδέοντο

Υποτ  Ενεσ :    δέωμαι -  δεῃ-δέηται- δεώμεθα- δέησθε- δέωνται.

Ευκτ   Ενεσ :   δεοίμην- δέοιο- δέοιτο-  δεοίμεθα- δέοισθε- δέοιντο

Προσ. Ενεσ :  -                δέου- δείσθω -    -                δεῖσθε- δείσθων, δείσθωσαν
Απαρ  Ενεσ :  δεῖσθαι  

Μετοχή Ενεστ : δεόμενος-δεομένη –δεόμενον.



τα πλεονεκτήματα της ειρήνης

 


   



Εμείς δεν τραγουδάμε για να       «Να ζούμε αδερφικά
ξεχωρίσουμε απ' τον κόσμο.             σαν τα δέντρα
Εμείς τραγουδάμε για να                  του δάσους. Αυτό είναι
Σμίξουμε τον κόσμο.»                       το όνειρό μας. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ                                      ΝΑΖΙΜ ΧΙΚΜΕΤ




"Η ανθρωπότητα πρέπει να βάλει ένα τέλος στον πόλεμο, αλλιώς ο πόλεμος θα βάλει ένα τέλος στην ανθρωπότητα." J.F. Kennedy



Η ειρήνη:
  • εξασφαλίζει τη ζωή
  • επιτρέπει στον άνθρωπο να σχεδιάζει για το μέλλον
  • εξασφαλίζει τα δικαιώματα, την ελευθερία
  • επιτρέπει τη μόρφωση, την καλλιέργεια
  • οδηγεί τον άνθρωπο σε έργα δημιουργίας
  • ευνοεί την ανάπτυξη αισθημάτων σεβασμού για το συνάνθρωπο
  • προωθεί τα ανθρωπιστικά ιδανικά
  • δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα βελτίωσης μέσω της κοινωνικής προσφοράς

Σὲ δυὸ λεπτὰ θὰ ἀκουστεῖ τὸ παράγγελμα «Ἐμπρός»
Δὲν πρέπει νὰ σκεφτεῖ κανένας τίποτε ἄλλο
Ἐμπρὸς σημαία μας κι ἐμεῖς ἐφ᾿ ὅπλου λόγχη ἀπὸ πίσω
Ἀπόψε θὰ χτυπήσεις ἀνελέητα καὶ θὰ θὰ χτυπηθεῖς
Θὰ τραβήξεις μπροστὰ τραγουδώντας ρυθμικὰ ἐμβατήρια
Θὰ τραβήξεις μπροστὰ ποὺ μαντεύονται χιλιάδες ἀνήσυχα μάτια
Ἐκεῖ ποὺ χιλιάδες χέρια σφίγγονται γύρω ἀπὸ μία ἄλλη σημαία
Ἕτοιμα νὰ χτυπήσουν καὶ νὰ χτυπηθοῦν.
Σ᾿ ἕνα λεφτὸ πρέπει νὰ μᾶς δώσουν τὸ σύνθημα
Μιὰ λεξούλα μικρὴ ποὺ σὲ λίγο ἐξαίσια θὰ λάμψει.
(Κι ἐγὼ ποὺ ἔχω μία ψυχὴ παιδικὴ καὶ δειλὴ
Ποὺ δὲν θέλει τίποτε ἄλλο νὰ ξέρει ἀπὸ τὴν ἀγάπη
Κι ἐγὼ πολεμῶ τόσα χρόνια χωρίς, Θέ μου, νὰ μάθω γιατί
Καὶ δὲ βλέπω μπροστὰ τόσα χρόνια παρὰ μόνο τὸ δίδυμο ἀδερφό μου
.)

Μανόλης Ἀναγνωστάκης



«Χιροσίµα (6 Αυγούστου 1945)
»... Ξαφνικά µια εκτυφλωτική λάµψη µ' έκανε να τιναχτώ, τα σπίτια µπροστά µας άρχισε να τρέµει και, σε µερικά λεπτά, σωριαζόταν σε ερείπια µέσα σ' ένα σύννεφο από σκόνη. Γύρω µας κι άλλα κτίρια κατέρρεαν σαν τραπουλόχαρτα. Φλόγες ξεπήδησαν από τα χαλάσµατα κι άρχισαν να φουντώνουν µε τη βοήθεια ενός ανέµου που γινόταν όλο και σφοδρότερος…. Είδα να παρελαύνουν από µπροστά µου ανθρώπινες σκιές, που έµοιαζαν µε λιτανεία φαντασµάτων. Μερικές απ' αυτές φαίνονταν να υποφέρουν από πόνους φρικτούς και βάδιζαν µε τα χέρια τεντωµένα. Αυτές οι µορφές µού προξένησαν ιδιαίτερη περιέργεια. Τέλος κατάλαβα ότι ήταν άνθρωποι φρικιαστικά καµένοι που ήθελαν να αποφύγουν την οδυνηρή επαφή των χεριών τους µε τα πληγωµένα πλευρά τους…. Οι σιωπηλοί δρόµοι ήταν γεµάτοι από πτώµατα. Η Χιροσίµα δεν ήταν πια µια πόλη, αλλά µια φλογισµένη έρηµος.»
(Μισιχίκο Χασίγια, Ηµερολόγιο της Χιροσίµα, Β. Σκουλάτου-Ν. Δημακοπούλου-Σ. Κόνδη, Ιστορία Νεότερη και Σύγχρονη, ΟΕΔΒ, Αθήνα 1983)


Αμέσως μετά, καθώς τρομοκρατημένος επέστρεφε στο πατρικό, είχε το κουράγιο να σταματήσει και να βοηθήσει συμπολίτες του στην κατάσβεση μιας από τις αμέτρητες πυρκαγιές που είχα ξεσπάσει στην πόλη του.
Πέντε μέρες αργότερα καθώς ήταν στο κρεβάτι του, ζήτησε να ανάψουν τα φώτα γιατί όλα σκοτείνιασαν απότομα και είπε «διψάω, θέλω νερό, πάρτε μου παρακαλώ λίγο παγωτό».

Με αυτά τα λόγια, η ψυχή του πέταξε αφήνοντας πίσω το δηλητηριασμένο από τη ραδιενέργεια κορμί του.




«Ήμουν 20 ετών όταν έγινε η επίθεση και σε λίγες ημέρες επρόκειτο να παντρευτώ. Τα συντρίμμια μου σύνθλιψαν το πόδι και τρεις ημέρες αργότερα ακρωτηριάστηκα. Χωρίς αναισθητικό…. Αργότερα έμαθα ότι ο αραβωνιαστικός μου είχε σκοτωθεί. Δεν παντρεύτηκα ποτέ. Η ραδιενέργεια θεωρείτο μεταδοτική και πολλοί πίστευαν ότι οι γυναίκες που είχαν εκτεθεί θα γεννούσαν παραμορφωμένα παιδιά.
Σουζούκο Νουμάτα»

«Καθώς το ωστικό κύμα με παρέσυρε σα φτερό, κατάλαβα ότι επρόκειτο για βομβαρδισμό. “Αντίο μητέρα” ήταν η πρώτη σκέψη μου. Η μητέρα μου ήταν αυτή που με ανέσυρε από τα συντρίμμια με το πρόσωπό μου φουσκωμένο σα μπαλόνι και το δέρμα μου να κρέμεται σε ματωμένες λωρίδες. Είχα χάσει όλα τα μαλλιά και αιμορραγούσα ακατάσχετα. Το πρόσωπό μου ήταν τόσο φριχτά παραμορφωμένο που για πολύ καιρό το έκρυβα............. Η μητέρα μου πέθανε το 1979. Όταν την αποτέφρωσαν, στις στάχτες της βρέθηκαν θραύσματα γυαλιού, που έπειτα από τόσα χρόνια παρέμεναν σφηνωμένα στο κορμί της από τη δύναμη της έκρηξης.
»Ζω με συνεχείς πόνους. Χρειάστηκε να αντιμετωπίσω τον καρκίνο του στήθους, την οστεοπόρωση και τη βαριά κατάθλιψη. Το σώμα μου πονάει, ναι, αλλά είναι πιο οδυνηρό να θυμάμαι όσα είδα εκείνη τη μέρα. Παρ’ όλα αυτά αισθάνομαι ότι είναι χρέος μου.
Μισίκο Γιαμαόκα»
(εφημερ. Καθημερινή, Κ, τ. 113, 31-7-2005)