Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις



ΠΛΑΓΙΕΣ  ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ  ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

¥     Πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις ονομάζονται οι δευτερεύουσες ονοματικές που εξαρτώνται από ένα ρήμα συμπληρώνοντας το νόημά του, και εκφράζουν ερώτηση σε πλάγιο λόγο.
¥     Είναι κατά κανόνα προτάσεις κρίσεως ή επιθυμίας.
Παίρνουν άρνηση ο ή μή.

Πώς εισάγονται:

Ë  Ολικής άγνοιας: δηλαδή αυτές που δέχονται ως απάντηση ναι ή όχι
Π.χ  Ἐρωτᾷ εἰ ἦλθον οἱ πρέσβεις

όταν είναι απλές με το ερωτηματικό εἰ
και όταν είναι διπλές με      εἰ-ἢ,  εἲτε-εἲτε,  πότερον-ἢ.

Ë  Μερικής άγνοιας: δηλαδή αυτές που δέχονται κάθε άλλη απάντηση εκτός από ναι ή όχι, 

Ερωτηματικές αντωνυμίες: τίς ; ποῖος; πόσος; πότερος; πηλίκος
Ερωτηματικά επιρρήματα: ποῦ; πῶς; πόθεν; πότε; ποσάκις;
Αναφορικές αντωνυμίες: ὅς, ὁποῖος, οἷος κ.τ.λ.
Αναφορικά επιρρήματα: ὅπου, ὁσάκις, ὅπως κ.τ.λ.



Από τι εξαρτώνται-συντακτικός ρόλος:
1. Από ρήματα λεκτικά γνωστικά, αισθητικά.
π.χ. ἐρωτῶ, ἀπορῶ, θαυμάζω, σκοπῶ, λέγω, δείκνυμι, αἰσθάνομαι, γιγνώσκω, ἐπιμελοῦμια, φυλάττομαι κ.τ.λ. και από λέξεις ή φράσεις παρόμοιας σημασίας, ως αντικείμενά τους.
δήλωση, αποκάλυψη, γνώση (οἶδα, γιγνώσκω, δείκνυμι κ.λ.π.)
σκέψη, φροντίδα, προφύλαξη, πράξη (σκοπῶ, σκοποῦμαι, ἐπιμελοῦμαι,)

2. Από απρόσωπα ρήματα ή εκφράσεις παρόμοιας σημασίας με τα παραπάνω ρήματα (φανερόν ἐστιν, ἀφανές ἐστιν, ἀπόρως ἒχει κἂ.)  ως υποκείμενά τους.
3. επεξήγηση σε δεικτική αντωνυμία, συνήθως, ουδετέρου γένους

Πώς εκφέρονται:
Με τις ίδιες εγκλίσεις που εκφέρονται και οι ευθείες ερωτήσεις:
¥     οριστική, δηλώνει το πραγματικό.
¥     Δυνητική Οριστική (οριστική ιστορικού χρόνου + δυνητικό ἄν), δηλώνει το δυνατό να γίνει στοπαρελθόν ή το αντίθετο του πραγματικού
¥     υποτακτική, απορηματική Υποτακτική, δηλώνει απορία που αναφέρεται στο μέλλον
¥     Δυνητική Ευκτική (σπάνια) (ευκτική όλων των χρόνων εκτός από μέλλοντα + δυνητικό ἄν),δηλώνει το δυνατό να γίνει στο παρόν-μέλλον υπό προϋποθέσεις.
¥      ευκτική του πλαγίου λόγου, όταν εξαρτώνται από ρήματα ιστορικού χρόνου.


Παραδείγματα


Κῦρος ἤρετο τίς ὁ θόρυβος εἴη
Οὐκ ἔχω τί λέγω.
Ἡ μήτηρ διερώτα τόν Κῦρον πότερον βούλοιτο μένειν ἀπιέναι.
Ἀπορεῖ ὁ Κρίτων τίς βούλεται ἀγορεύειν.

 Ἀλλ’ ἐκεῖνο ἵσως ἐννοεῖτε, πῶς ἂν τοῦτο γένοιτο. (μτφρ. Αλλά και εκείνο ίσως σκέφτεστε,  πως θα γίνονταν αυτό.)