Κυριακή 5 Απριλίου 2020

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΣΩΠΟΥ





 ΠΩΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΜΕ   ΠΡΟΣΩΠΟ /ΕΝΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟ

Δομικά Στοιχεία         


🔺Ποιο είναι το όνομα και η ηλικία του,
η καταγωγή και ο τόπος διαμονής του .    

🔺Με τι ασχολείται.

🔺Ποια είναι η σχέση μας μαζί του, οι συνθήκες γνωριμίας….

🔺Πώς μοιάζει (εξωτερική εμφάνιση), ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.

🔺Πώς είναι ο χαρακτήρας, οι συνήθειές του.

🔺Τι κάνουμε μαζί .

🔺Περιστατικά σχετικά με αυτόν ή αυτήν.
 Περιστατικά από τη ζωή του που φανερώνουν το χαρακτήρα του.

🔺Συναισθήματα και σκέψεις για το πρόσωπο αυτό  . Γενικές κρίσεις για το πρόσωπο, δική μας ή των άλλων.
                                                                             





Λεξιλόγιο για την εξωτερική περιγραφή προσώπου

Γενική εντύπωση

 (π.χ συμπαθητικός, ξεχωριστός, γλυκός, χαριτωμένος,  ήρεμος, κ.α.
ηλικία: συνομήλικος,  , ηλικιωμένος
 ανάστημα: ψηλό, μέτριο, κανονικό,
 βάρος: αδύνατος, λεπτός.

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά

(πρόσωπο, μέτωπο, μάτια, μύτη, στόμα, , μαλλιά, γυαλιά κ.α.)
 πρόσωπο:, μακρόστενο, χαριτωμένο, ωοειδές, λεπτό, χλωμό, αρμονικό, αγριεμένο, φιλικό, γλυκό, , χαρούμενο, ευγενικό, ρυτιδωμένο, ρόδινο, παχουλό, γελαστό, , ήσυχο, ανήσυχο, συμπαθητικό,
μέτωπο: μεγάλο, φαρδύ, στενό, πλατύ.
 μάτια: μεγάλα, καστανά, πράσινα, , γκρίζα,  γοητευτικά, λαμπερά, βουρκωμένα, , διαπεραστικά, μελιά,χαρούμενα, γλυκά,
 μύτη: μικρή, μεγάλη, λεπτή, κλασική, γαλλική στόμα: μικρό, μεγάλο.
χείλη: λεπτά, παχιά, κλειστά,
 μαλλιά: μακριά, κοντά, ίσια, ξανθά, , καστανά, καλοχτενισμένα, απεριποίητα, ατημέλητα,
χέρια - πόδια:λεπτά, καλογυμνασμένα, αδύνατα, λεπτεπίλεπτα, απαλά.
σώμα: δυνατό, λεπτό, χοντρό, λυγερό.
ύφος - βλέμμα: γοητευτικό, , θλιμμένο, άγριο, απλανές, συμπαθητικό, ύποπτο, διαπεραστικό, υπεροπτικό, πεισματάρικο
Χαρακτηριστικές κινήσεις: διαρκής κίνηση (αεικίνητος), περπάτημα γοργό.
Τρόπος ομιλίας: φλύαρος,ομιλητικός, λιγομίλητος, αστείος.
 Ντύσιμο: απλό, μοντέρνο, καθημερινό, κομψό, περιποιημένο,συντηρητικό, ατημέλητο


Λεξιλόγιο για τα εσωτερικά γνωρίσματα προσώπου

Χαρακτήρας προτερήματα
(πλεονεκτήματα,) π.χ. καλός, ευγενικός, συμπαθητικός, πρόθυμος, πρόσχαρος, ανοιχτόκαρδος, ειλικρινής,  αυθόρμητος, ψύχραιμος, δίκαιος, αντικειμενικός, φιλικός, τίμιος, ηθικός,καλοπροαίρετος, ήρεμος, ειλικρινής.

Πχ Ειλικρινής και ευγενικός διατηρούσε πάντα την ψυχραιμία του σε καθετί .

 ελαττώματα (μειονεκτήματα)
 π.χ αγενής, αντιπαθητικός,  νευρικός, φλύαρος, ευέξαπτος, επιθετικός, ιδιότροπος, γκρινιάρης, ύπουλος , εγωιστής.

Συμπεριφορά πώς εκδηλώνεται στους ανθρώπους π.χ. στην οικογένειά του, στο χώρο εργασίας κ.α.

Συνήθειες τα ενδιαφέροντα δηλαδή πράγματα που του αρέσει να κάνει π.χ. αθλητισμός, ζωγραφική, μουσική, , κινηματογράφος, ψάρεμα, μαγειρική,


Για την περιγραφή χρησιμοποιούμε ΕΠΙΘΕΤΑ.

➽Η χρήση των επιθέτων προσδίδει μεγαλύτερη ζωντάνια, παραστατικότητα  και σαφήνεια στην περιγραφή. Αντίθετα, η απουσία τους κάνει την περιγραφή αόριστη και ασαφή.
Επομένως, τα επίθετα δίνουν ουσιαστικές πληροφορίες στον αναγνώστη   για το περιγραφόμενο πρόσωπο .


➽Αν μιλάμε για ένα πρόσωπο του σήμερα
χρησιμοποιούμε παροντικούς χρόνους (Ενεστώτα, Παρακείμενο), ενώ
➽αν μιλάμε για ένα πρόσωπο του παρελθόντος, χρησιμοποιούμε παρελθοντικούς χρόνους (Παρατατικός, Αόριστος)

 🔻Προσέχω να είμαι ευγενικός/ή όταν περιγράφω κάποιον.


  ⧪Παράδειγμα περιγραφής ατόμου:
Η  Νικόλ
Ηταν είκοσι έξι χρονών. Τα μαύρα της μαλλιά τα 'χε κομμένα πολύ κοντά, κι έμοιαζε με αγόρι. Τα μάτια της, τεράστια, πέταγαν σπίθες, πίσω από κάτι ολοστρόγγυλα μεγάλα γυαλιά. Με την ανασηκωμένη της μυτούλα, το γεροδεμένο της κορμί, η Νικόλ ακτινοβολούσε κέφι και ζωντάνια. Ο πατέρας της ήταν Έλληνας, είχε παντρευτεί Γαλλίδα και ζούσαν στο Παρίσι από χρόνια. Όταν ήταν μικρή, η Νικόλ κάθε καλοκαίρι ερχόταν με τους γονείς της στην Ελλάδα για διακοπές. Είχαν πολλούς φίλους και συγγενείς. Όταν μεγάλωσε κι όταν δεν μπορούσαν οι δικοί της να τη συνοδέψουν, ερχόταν μόνη της. Στο αεροδρόμιο την περίμεναν πάντα αγαπημένα πρόσωπα. Ήταν πολύ φίλη με τη μητέρα του Κλου, την όμορφη Ζακελίν, και φυσικά με τη Ζωή, που την ένιωθε καλύτερα κι από μεγάλη αδερφή. Είχε τελειώσει σπουδές ψυχολογίας, ήθελε να βρει δουλειά σε σχολείο για να διδάξει, της άρεσε πολύ αυτό το επάγγελμα, προσωρινά όμως εργαζόταν κοντά σ' ένα μεγάλο ψυχίατρο, τον καθηγητή Σπακ, γνωστό του πατέρα της. Έκανε χρέη γραμματέως, αλλά τα είχε  καταφέρει να γίνει πολύτιμος βοηθός του. Η εξυπνάδα της, η πρωτοβουλία της, είχαν κάνει το γιατρό Σπακ να την εκτιμήσει ιδιαίτερα, και μάλιστα να την παροτρύνει να κάνει καινούριες σπουδές ψυχιατρικής. Η Νικόλ δεν το είχε αποφασίσει ακόμη, αν και ήταν ενθουσιασμένη από τη δουλειά της κι ενδιαφερόταν για όλες . τις περιπτώσεις του γιατρού Σπακ. Τώρα ερχόταν για διακοπές στην αγαπημένη της Ελλάδα, την πατρίδα της, κι ας τη φώναζαν όλοι: η Παριζιάνα. Μιλούσε ελληνικά με έντονη ξενική προφορά. Ο τρόπος που ντυνόταν, η ιδιόμορφη προσωπικότητα της, την . έκαναν να ξεχωρίζει από τις άλλες Ελληνίδες. Βέβαια, μόλις τη : γνώριζε κανείς από κοντά, από τις ζωηρές κινήσεις των χεριών και τον αυθορμητισμό της, εύκολα καταλάβαινε πόσο Ελληνίδα ήταν. Από τη μητέρα της είχε πάρει τη γαλατική ευγένεια που έκανε όλους να τη θαυμάζουν.
ΖωρζΣαρρή «Ο θησαυρός της Βαγίας»,
                          Εκδόσεις Πατάκη


⇰Ασκηση
Περιγράψτε ένα από τα πρόσωπα που θαυμάζετε και εξηγήστε τους λόγους της προτίμησής σας.
Προσωπικότητα
εξωτερική εμφάνιση
εσωτερικά χαρακτηριστικά
ιδιαιτερότητες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου