Πέμπτη 19 Μαρτίου 2020

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ




1.     Να συμπληρώσεις τα κενά βάζοντας στην κατάλληλη πτώση το επίθετο της παρένθεσης.
·         Στις υπηρεσίες πρέπει να υπάρχουν....................................................................(διαφανής) διαδικασίες.
·         Το τρένο θεωρείται πολύ ........................................................(ασφαλής) συγκοινωνιακό μέσο.
·         Η φυσική και τα μαθηματικά είναι ..................................................... (συγγενής) επιστήμες.
·         Η εξέλιξη στηρίζεται στη ...............................................(διαρκής) αναζήτηση.
·         Η σαμπάνια είναι ................................................(αφρώδης) οίνος.
·         Τα ...................................................(ογκώδης) κιβώτια μεταφέρονται δύσκολα.
·         Οι  ..........................................................(συνεπής) επαγγελματίες έχουν πάντα δουλειά.
·         Το .............................................(συνεχής) ωράριο κουράζει τους καταστηματάρχες.


Να μεταφερθούν οι φράσεις στον άλλον αριθμό, στην πτώση που βρίσκονται. 

το ειλικρινές συναίσθημα → ............................................
των επιεικών δασκάλων → .............................................
η πολυμελής οικογένεια → .............................................
τον διεθνή ποδοσφαιριστή → ...........................................
οι σαφείς οδηγίες → ....................................................
της εμφανούς διαφοράς → ..............................................
τα μνημιώδη έργα → ...................................................
ο νομοταγής πολίτης → .................................................
το ευτυχές γεγονός → ..................................................
τις ασεβείς συμπεριφορές → ............................................

Θυμήσου!


Το επίθετο πολύς - πολλή - πολύ συνοδεύει ουσιαστικά και κλίνεται και στα τρία γένη:
π.χ. έπεσε πολλή βροχή, έφαγε πολύ φαγητό κλπ.

Το επίρρημα πολύ δεν κλίνεται και συνοδεύει ρήματα, επιρρήματα, επίθετα ή μετοχές:
π.χ. Έβρεξε πολύ, έτρεξε πολύ γρήγορα, είναι πολύ καλός μαθητής, ήταν πολύ ευτυχισμένος κλπ.


1.     Συμπληρώνω τις προτάσεις που ακολουθούν με το επίθετο ο πολύς, η πολλή, το πολύ ή το επίρρημα πολύ.
Η ............... βροχή δεν κάνει πάντα καλό στις καλλιέργειες των αγροτών.
Από το μπαλκόνι είδε τον ............... κόσμο και τρόμαξε.
Το ........... αλάτι που έβαλε στο φαγητό το έκανε αλμυρό.
Από τότε πέρασαν ................. χρόνια και κύλησε ............ νερό στο αυλάκι.
Η ............... δυστυχία τον έκανε να φαίνεται ............. γέρος.

.................. φορές μου ‘ρχεται να τραγουδήσω μέσα στην τάξη, αλλά κρατιέμαι. 
1

Η ............... βροχή δεν κάνει πάντα καλό στις καλλιέργειες των αγροτών.
Από το μπαλκόνι είδε τον ............... κόσμο και τρόμαξε.
Το ........... αλάτι που έβαλε στο φαγητό το έκανε αλμυρό.
Από τότε πέρασαν ................. χρόνια και κύλησε ............ νερό στο αυλάκι.
Η ............... δυστυχία τον έκανε να φαίνεται ............. γέρος.

.................. φορές μου ‘ρχεται να τραγουδήσω μέσα στην τάξη, αλλά κρατιέμαι. 

Να συμπληρώσεις τις λέξεις με το επίθετο ο πολύς-η πολλή-το πολύ και το επίρρημα πολύ 

1. Όταν το φαγητό μου αρέσει, το τρώω με πολ…… όρεξη. 
2. Χθές πήγαμε σε μία πολ....... καλή συναυλία και περάσαμε πολ......ωραία. 
3. Έτρεξα πολ.... γρήγορα για να προλάβω το λεωφορείο. 
4. Το μπάσκετ παίζεται με πολ........ παίχτες. 
5. Ο καιρός σήμερα ήταν πολ..... ζεστός. 
6. Φύγαμε πολ.... νωρίς γιατί έκανε πολ..... ζέστη. 
7. Έχω δει την ταινία αυτή στην τηλεόραση πολ...... φορές

Να συμπληρώσεις το επίθετο ο πολύς- η πολλή -το πολύ και το επίρρημα πολύ στις 
παρακάτω προτάσεις: 

α. Η ............... ορθοστασία και το ............. τρέξιμο τον εξασθένησαν 
β. Περίμενε στη στάση ........... ώρα το λεωφορείο 
γ. “ Έχετε ................... χρόνο ακόμα για να τελειώσετε το διαγώνισμα”, είπε ο δάσκαλος στα 
παιδιά 
δ. Η ................. κίνηση στους δρόμους της Αθήνας και ο ............ θόρυβος του έφεραν 
πονοκέφαλο. 
ε. Δεν κάνει να βλέπουμε .............τηλεόραση. 
στ. Η ...............άσκηση και το ................καλό φαγητό κάνουν καλό στον οργανισμό μας. 
ζ. Μετά τον αγώνα, κουράστηκε .................... 

Να συμπληρώσετε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο των επιθέτων: συνεχής, πλατύς, πολύς, ιδεώδης, διεθνής, ανεπιτυχής, δαιδαλώδης, ακριβής.

• Κατάφερε να τους συμφιλιώσει ύστερα από πολλές .................................................... προσπάθειες.
• Το άρθρο έχει σκοπό να μας ενημερώσει για τη λειτουργία της .................................................... Νεανικής Βιβλιοθήκης.
• Ύστερα από .................................................... σκέψη αποφάσισε να φύγει.
• Η συνεννόηδη ήταν αποτέλεσμα .................................................... και αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
• Οι δρόμοι της πόλης μας είναι .................................................... .
• Οι πληροφορίες που μας έδωσαν δεν είναι .................................................... .
• Οι συνθήκες εργασίας σ' αυτή την επιχείρηση είναι .................................................... .
• Ε ναι καταπληκτική η εντύπωση που προκαλεί αυτό το .............................................. κτίριο. ἰ
• Δεν έδειχνε απέναντί του ούτε το .................................................... σεβασμό.
• Δεν αντέχω τη .................................................... πίεση.
• Ορισμένα κράτη δεν σέβονται τους .................................................... κανόνες.
• Δεν γνωρίζω το .................................................... έτος της γέννησής του.

 Συμπληρώστε τα κενά με τα επίθετα στον κατάλληλο τύπο. 

o την ................... (ο ατυχής) στιγμή
 o οι ................... (ο ευγενής) κοπέλες 
o του ................... (ο δημοφιλής) τραγουδιστή o 
τα ................... (ο λοιμώδης) νοσήματα 
o των ................... (ο επιμελής) μαθητών 
o το ................... (ο πενταμελής) συμβούλιο 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου