Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020

ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ




ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ   
Ανάλογα με τα συστατικά τους ( δομή )
·        Απλή: αποτελείται μόνο από τα βασικά συστατικά
της ( υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κατηγορούμενο ).    Είναι  μία πρόταση που περιλαμβάνει μόνο τους κύριους όρους

π.χ. Ο    Μανώλης διαβάζει Ιστορία.
                  Οι μαθητές έτρεχαν.
                  Ο Κώστας έγινε διευθυντής.
                  Ο δρόμος ήταν ανηφορικός.
·        Επαυξημένη: εκτός από τα βασικά συστατικά της έχει και επιπλέον πληροφορίες.
π.χ. Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία στο δωμάτιό του.
     Ο Μιχάλης    είναι ποδοσφαιριστής στη σχολική ομάδα.
         Το σκυλάκι της Αθηνάς είναι πολύ χαριτωμένο.
·        Ελλειπτική: της λείπουν ένα ή περισσότερα βασικά
συστατικά.
π.χ. Διαβάζει Ιστορία.
Κλαις;
Φεύγω.
Καλημέρα
Σύνθετη: έχει έναν ή περισσότερους ίδιους όρους,  δηλ. δύο ή
περισσότερα Υποκείμενα, δύο ή περισσότερα Αντικείμενα ή δύο ή περισσότερα Κατηγορούμενα
         Π.χ. Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία και Γεωγραφία.
          Η Μαρία διαβάζει εφημερίδες και περιοδικά .
         Ο Γιάννης είναι ζωηρός και ανήσυχος.
       Η Κατερίνα   και  η  Μαρία είναι φίλες .




Ανάλογα με τη σημασία τους
     ( περιεχόμενο )
·        Αποφαντική: τη χρησιμοποιούμε για να δώσουμε μια πληροφορία. Οι αποφαντικές προτάσεις τελειώνουν σε τελεία, διατυπώνουν μια γνώμη, κρίνουν κάτι.
         π.χ. Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία.
         Η θάλασσα είναι μολυσμένη.
        Ο καιρός είναι βροχερός

·        Ερωτηματική: τη χρησιμοποιούμε για να ζητήσουμε μια πληροφορία.
π.χ.   Διαβάζει ο Πέτρος Ιστορία;
          Ποιος πήρε το βιβλίο;
        Πότε θα έρθει ο Γιώργος ;

·         Προστακτική: τη χρησιμοποιούμε για να ζητήσουμε από κάποιον να κάνει κάτι. Εκφράζουν επιθυμία, παράκληση, ευχή, προτροπή, προσταγή.
Οι προστακτικές προτάσεις τελειώνουν σε τελεία ή θαυμαστικό·
π.χ. Πέτρο, διάβασε πρώτα Ιστορία. ( με τελεία )             
ή
Πέτρο, διάβασε πρώτα Ιστορία! ( με θαυμαστικό )
Φέρε μου λίγο νερό!
Πήγαινε έξω τώρα!

·        Επιφωνηματική: με αυτή εκφράζουμε ένα έντονο συναίσθημα. Οι επιφωνηματικές προτάσεις τελειώνουν σε θαυμαστικό.
    π.χ. Πόσο μου αρέσει το μάθημα της Ιστορίας!
             Τι  υπέροχο φόρεμα!
            Τι ωραίο γραπτό!

Ανάλογα με την  ύπαρξη ή όχι άρνησης
( ποιότητα )
·        Καταφατική: δεν έχει άρνηση.
π.χ. Η Μαρία διαβάζει εφημερίδα .
       Ο Γιώργος έγινε γιατρός.

·        Αρνητική: περιέχει άρνηση.
π.χ.   Ο  Κώστας δεν πήγε εκδρομή .
Το κουδούνι δε χτύπησε  .



ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις, ως προς τους όρους τους ( απλή – επαυξημένη – ελλειπτική- σύνθετη ).

Η Κατερίνα έγραψε διαγώνισμα.
Χτυπάει κουδούνι.
Θα βγάλω βόλτα το σκύλο μου.
 Αύριο, χάλια ο καιρός.
Ο Κώστας είναι άρρωστος. 
Ο Πέτρος και η Κατερίνα θα πάνε στον κινηματογράφο .
Το λεωφορείο έφτασε.
Οι υπάλληλοι της εταιρείας φαίνονται ευχαριστημένοι.
Η μέρα των Θεοφανίων ξημέρωσε ηλιόλουστη.
 Όλοι οι φίλοι μου προτιμούν πάντοτε την ψυχαγωγία από την εργασία.
0 χειμώνας έφερε βροχές και καταιγίδες.
 Η επίπονη και διαρκής προσπάθεια του έφερε καρπούς.
Η Κωνσταντίνα είναι δασκάλα.
Τιμή   ευκαιρίας.

Να  διακρίνετε  τις  πιο  κάτω  προτάσεις ως   προς  το  περιεχόμενό  τους :[  αποφαντικές, ερωτηματικές, προστακτικές, επιφωνηματικές ]
-Οι απαιτήσεις των καθηγητών μας δεν είναι υπερβολικές.
-Το θέμα της Έκθεσης θεωρήθηκε δύσκολο.
-Η Κατερίνα μαθαίνει Αγγλικά και Γερμανικά.
-Έλα  εδώ  αμέσως.                                                                
-Πώς σε λένε  ;   
-  Πόσο μεγάλωσε  το μωρό !   
-Ανοίξτε τα βιβλία σας.
-Πήρατε μαζί σας ομπρέλα;
-Πώς έγραψες στο διαγώνισμα των Μαθηματικών;
  Ελένη  είναι   φοιτήτρια.
-Η μπάλα έσπασε το τζάμι.
- Ώρα να φύγουμε!
-Να μου γράψεις γρήγορα γράμμα.

-Ας φύγουµε από εδώ.
-Τον θεωρώ καλό µαθητή.


μαθαίνω  παίζοντας   εδώ 

                                                           





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου