ΕΙΔΗ
ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
Ανάλογα με τα συστατικά τους ( δομή )
·
Απλή: αποτελείται μόνο από τα
βασικά συστατικά
της
( υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κατηγορούμενο ). Είναι μία πρόταση που περιλαμβάνει μόνο τους κύριους
όρους
π.χ. Ο Μανώλης διαβάζει Ιστορία.
Οι μαθητές έτρεχαν.
Ο Κώστας έγινε διευθυντής.
Ο δρόμος ήταν ανηφορικός.
·
Επαυξημένη: εκτός από τα βασικά
συστατικά της έχει και επιπλέον πληροφορίες.
π.χ.
Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία στο δωμάτιό
του.
Ο Μιχάλης είναι ποδοσφαιριστής στη σχολική ομάδα.
Το σκυλάκι της Αθηνάς είναι πολύ
χαριτωμένο.
·
Ελλειπτική: της λείπουν ένα ή
περισσότερα βασικά
συστατικά.
π.χ.
Διαβάζει Ιστορία.
Κλαις;
Φεύγω.
Καλημέρα
Σύνθετη:
έχει έναν ή περισσότερους ίδιους
όρους, δηλ.
δύο ή
περισσότερα
Υποκείμενα, δύο ή περισσότερα Αντικείμενα ή δύο ή περισσότερα Κατηγορούμενα
Π.χ. Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία και Γεωγραφία.
Η
Μαρία διαβάζει εφημερίδες και περιοδικά .
Ο Γιάννης είναι ζωηρός και ανήσυχος.
Η Κατερίνα και η Μαρία είναι φίλες .
Ανάλογα με τη σημασία τους
( περιεχόμενο )
·
Αποφαντική: τη χρησιμοποιούμε για να
δώσουμε μια πληροφορία. Οι αποφαντικές προτάσεις τελειώνουν σε
τελεία, διατυπώνουν μια γνώμη, κρίνουν κάτι.
π.χ. Ο Πέτρος
διαβάζει Ιστορία.
Η
θάλασσα είναι μολυσμένη.
Ο καιρός είναι
βροχερός
·
Ερωτηματική: τη χρησιμοποιούμε για να
ζητήσουμε μια πληροφορία.
π.χ. Διαβάζει ο Πέτρος Ιστορία;
Ποιος
πήρε το βιβλίο;
Πότε
θα έρθει ο Γιώργος ;
·
Προστακτική: τη χρησιμοποιούμε για να
ζητήσουμε από κάποιον να κάνει κάτι. Εκφράζουν επιθυμία,
παράκληση, ευχή, προτροπή, προσταγή.
Οι προστακτικές
προτάσεις τελειώνουν σε τελεία ή θαυμαστικό·
π.χ. Πέτρο, διάβασε πρώτα Ιστορία. ( με τελεία )
ή
Πέτρο, διάβασε πρώτα Ιστορία! ( με θαυμαστικό )
Φέρε μου
λίγο νερό!
Πήγαινε
έξω τώρα!
·
Επιφωνηματική: με αυτή εκφράζουμε ένα
έντονο συναίσθημα. Οι επιφωνηματικές προτάσεις τελειώνουν
σε θαυμαστικό.
π.χ. Πόσο μου αρέσει το μάθημα της Ιστορίας!
Τι
υπέροχο φόρεμα!
Τι ωραίο γραπτό!
Ανάλογα με την ύπαρξη ή όχι
άρνησης
( ποιότητα )
·
Καταφατική: δεν έχει άρνηση.
π.χ. Η Μαρία διαβάζει εφημερίδα .
Ο
Γιώργος έγινε γιατρός.
·
Αρνητική: περιέχει άρνηση.
π.χ. Ο Κώστας δεν πήγε εκδρομή .
Το κουδούνι δε χτύπησε .
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Να
χαρακτηρίσετε τις προτάσεις, ως προς τους όρους τους ( απλή – επαυξημένη – ελλειπτική-
σύνθετη ).
Η
Κατερίνα έγραψε διαγώνισμα.
Χτυπάει
κουδούνι.
Θα
βγάλω βόλτα το σκύλο μου.
Αύριο, χάλια ο καιρός.
Ο Κώστας είναι άρρωστος.
Ο Πέτρος και η Κατερίνα
θα πάνε στον κινηματογράφο .
Το λεωφορείο έφτασε.
Οι υπάλληλοι της εταιρείας
φαίνονται ευχαριστημένοι.
Η
μέρα των Θεοφανίων ξημέρωσε ηλιόλουστη.
Όλοι
οι φίλοι μου προτιμούν πάντοτε την ψυχαγωγία από την εργασία.0 χειμώνας έφερε βροχές και καταιγίδες.
Η επίπονη και διαρκής προσπάθεια του έφερε καρπούς.
Η Κωνσταντίνα είναι δασκάλα.
Τιμή ευκαιρίας.
-Οι απαιτήσεις των καθηγητών μας δεν είναι υπερβολικές.
-Το θέμα της Έκθεσης θεωρήθηκε δύσκολο.
-Η Κατερίνα μαθαίνει Αγγλικά και Γερμανικά.
-Έλα εδώ αμέσως.
-Πώς σε λένε ;
- Πόσο μεγάλωσε το μωρό !
-Ανοίξτε τα βιβλία σας.
-Πήρατε μαζί σας
ομπρέλα;
-Πώς έγραψες στο διαγώνισμα των Μαθηματικών;
-Η Ελένη
είναι φοιτήτρια.
-Η μπάλα έσπασε το τζάμι.
- Ώρα να φύγουμε!
-Να μου γράψεις γρήγορα γράμμα.
-Ας φύγουµε από
εδώ.
-Τον θεωρώ καλό
µαθητή.
μαθαίνω παίζοντας εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου