Τρίτη 24 Μαρτίου 2020

Η ΣΠΑΡΤΗ Η ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ



Η    ΣΠΑΡΤΗ

Η  ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ    ΤΟΥ   ΚΡΑΤΟΥΣ       

Οι    Δωριείςð καταλαμβάνουν   τη  Λακωνική  και  ιδρύουν  ένα  ισχυρό  κράτος  με  κέντρο  τη  Σπάρτη  .
Υποτάσσουν  μετά   από  μακροχρόνιους  πολέμους   τους  Μεσσήνιους .
Η  Σπάρτη   παίρνει  μορφή  στρατοπέδου  και   οι  σχέσεις  της  με  τον  έξω  κόσμο  είναι  περιορισμένες .

                ΟΙ    ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ   ΤΑΞΕΙΣ

  • ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ                           

                    

Ø  Μοιράστηκαν  τη  γη
Ø  Ενασχόληση  με  τα πολιτικά   ζητήματα   και  την  τέχνη  του  πολέμου .
Ø  Είχαν   πλήρη  δικαιώματα .
  • ΠΕΡΙΟΙΚΟΙ

Ø  Εμπορικές    δραστηριότητες
Ø  Οικισμοί  γύρω  από τη  Σπάρτη .
  • ΕΙΛΩΤΕΣ

Ø  Οι πιο  παλιοί   κάτοικοι  που  μετατράπηκαν
  σε  δούλους .
Ø  Καλλιεργούσαν  τη  γη  των  Σπαρτιατών  , στους  οποίους   έδιναν   μέρος   της  παραγωγής . 

ΟΙ   ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΟΙ    ΘΕΣΜΟΙ

Δύο   βασιλείς ð  στρατιωτικοί  - θρησκευτικοί   αρχηγοί .

Πέντε  έφοροι   ð   άσκηση  πραγματικής  εξουσίας
                                 Υπεύθυνοι   για  την  άμυνα  και  τις  εξωτερικές  σχέσεις .
Γερουσία   ð   είκοσι οκτώ   άτομα  άνω  των  60   ετών .
                          Προετοίμαζε  τα  θέματα  που  πήγαιναν  για  έγκριση  στην  Απέλλα .
Απέλλα ð   η   συνέλευση  των  Σπαρτιατών   άνω  των  30  ετών .



Η    ΑΓΩΓΗ  ΤΩΝ   ΝΕΩΝ   ΣΤΗ  ΣΠΑΡΤΗ

Ø  Η πόλη  αναλάμβανε   την  αγωγή  τους   μετά  τα  7   έτη .
Ø  Ζούσαν   ομαδικά  κάτω  από  σκληρές  συνθήκες .
Ø  Μάθαιναν : ανάγνωση – γραφή – μουσική  -  χορό .


Τα     κορίτσια
Ø  Είχαν  παρόμοια  εκπαίδευση  με  τα  αγόρια
Ø  Ελεύθερη  συμμετοχή  στις  εκδηλώσεις  της  πόλης .
Ø  Στόχος  να  αποκτήσουν  δυνατό  πνεύμα   και ηθικό   για  να  γίνουν  καλές  μητέρες.


ΓΕΝΙΚΑ   ΣΤΟΙΧΕΙΑ   

Κατά  την  παράδοση   η  πόλη  συγκροτήθηκε  αρχικά  από  τη  νομοθεσία  του  Λυκούργου    και  παρέμεινε  έτσι   χωρίς  καμία  ουσιαστική  αλλαγή.
ð 


ακινησία  

                  Κύρια    γνωρίσματα    :  

Φιλοπατρία                                
Υπερηφάνεια

Ανδρεία 



Ë   Η  πόλη   δεν  είχε  τείχος

                                             

  ΕΡΓΑΣΙΕΣ  

Γράψε   σύντομα   τι  ήταν  το  καθένα

Δύο   βασιλείς   .  

Πέντε  έφοροι      
                                 .                    
Γερουσία   
                        
Απέλλα




Να   σχολιάσετε  με  βάση  το  πιο κάτω  απόσπασμα τη σπαρτιατική  αγωγή  [  στο  τετράδιο ]
Οι νόμοι του Λυκούργου όριζαν σχετικά με την τροφή ότι οι νέοι έπρεπε να παίρνουν λίγη, για να μη βαραίνουν από την πολυφαγία αλλά και για να συνηθίσουν σε μια ζωή πιο μετρημένη. Σχετικά με την τροφή μάλιστα, αναφέρουν ότι μπορούσαν οι νέοι να κλέβουν φαγώσιμα, αρκεί να μην πιάνονταν επ’ αυτοφώρω. Γιατί τότε θεωρούνταν ότι έκλεβαν με νωθρότητα και αδεξιότητα και η τιμωρία ήταν ο ξυλοδαρμός. Χαρακτηριστικό είναι το ακόλουθο περιστατικό: «Τόσο φροντίζουν τα παιδιά να μην ανακαλυφθούν, όταν κλέβουν, ώστε λέγεται ότι κάποτε κάποιος νέος είχε κλέψει ένα αλεπουδάκι και φρόντιζε να το κρύψει κάτω από τα ρούχα του. Και καθώς το ζώο του κατασπάραζε την κοιλιά με τα νύχια και με τα δόντια, υπέμεινε τους πόνους και πέθανε για να μην ανακαλυφθεί» (Πλούταρχος, Λυκούργος, 18).

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 
Πώς σχηματίστηκε η πόλη της Σπάρτης ;
 Ποια ήταν η ανώτερη κοινωνική τάξη της Σπάρτης;
Εκτός από τους Σπαρτιάτες ,ποιες άλλες ήταν οι κοινωνικές τάξεις της Σπάρτης
; Ποια ήταν τα όργανα της πολιτείας στο σπαρτιατικό πολίτευμα; 
Ποιανού έργο ήταν το πολίτευμα της Σπάρτης; 
Τι περιελάμβανε η αγωγή των νέων στη Σπάρτη; 
Τι ήταν ο λακωνισμός;
 Τι σημαίνει η φράση: “δουλεύει σαν είλωτας”;



ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΩ   ΤΑ  ΚΕΝΑ   ΓΙΑ  ΤΟ  ΚΡΑΤΟΣ   ΤΗΣ  ΣΠΑΡΤΗΣ

Οι    Δωριείς    καταλαμβάνουν   τη  --------------------------  και  ιδρύουν  ένα  ισχυρό  κράτος  με  κέντρο  τη  -----------------------
Υποτάσσουν  μετά   από  ---------------------------------τους  ---------------------

Ισχυρός   αντίπαλος ήταν  το  -------------- . Με  τους  πολέμους  αυτούς
 η  Σπάρτη  ------------------------------. Το   -----------------   με  άλλες  περιοχές  σταμάτησε     και  οι   σχέσεις ----------------.Παίρνει  μορφή  -----------------------------------------------και -------------------   στον  εαυτό της . 
Οι --------------------------  είχαν   πλήρη ------------------------------ , σε  αυτούς   είχε  μοιραστεί ------------------ . Κύριες  απασχολήσεις  τους   ήταν ----------------------------------------------------------------------------------------------------------.
Με  το  ---------------------  ασχολήθηκαν  οι -------------------- ,που   κατοικούσαν  σε οικισμούς -------------------------.  
Οι παλιοί  κάτοικοι -------------------------------------------------------   με  την  υποχρέωση να ----------------------------------- και να παραδίδουν -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Ο  φόβος   μιας --------------------------------------- ήταν  πάντα  υπαρκτός .
Το πολίτευμα  της  Σπάρτης ήταν  έργο -------------------------------------------------------.
Η  πόλη  είχε    δύο -------------------------  . δεν  είχαν πολλές ----------------------------- και  ήταν ---------------------------------------------------   αρχηγοί .
Την  ουσιαστική  εξουσία είχαν --------------------------, υπεύθυνοι --------------------------------------------------------------------------------------  . 
Η -----------------  ένα συμβούλιο  από -----------------------  είχαν ηλικία --------------------------------------.
Κύριο  έργο τους  ----------------------------------------------------------------------
Στην  Απέλλα συμμετείχαν -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
Τα  παιδιά   από  την  ηλικία   των -------------------------------- --------------------------Ζούσαν όλα   μαζί -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
Μάθαιναν  ----------------------------------------------------------------------------------
Με  ανάλογο  τρόπο  εκπαιδεύονταν και ---------------------- τα  οποία -----------------------------------------------------------------------------------------------------------. Έπρεπε    και  αυτά  να  αποκτήσουν -------------------------------------------------------------------------------------------------------- . Έτσι  θα  μπορούσαν στο  μέλλον  -----------------------------------------------------------------------------------------------.
Οι   Σπαρτιάτες ---------------------------------------   άφησαν  ένα  υπόδειγμα ----------------------------------------------------------------------------------------------------

  Δραστηριότητες:


μία επαναληπτική  άσκηση
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/istoria/ask.Istorias/Sparti1.htm


εδώ θα βρείτε μία ενδιαφέρουσα παρουσίαση 
https://www.slideshare.net/Kvarnalis75/3-10375492


ένα επιμορφωτικό βίντεο
https://www.youtube.com/watch?time_continue=248&v=0bYXbC8_OlQ&feature=emb_logo


ένα ενδιαφέρον βίντεο για τη ζωή των Σπαρτιατών, 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=31&v=M7V1a1I5BL0



















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου